Képregények

hangulat · izgalom · történet

A képregény az egyik legösszetettebb vizuális műfaj, Egyszerre kell működni a kompozícióban egy képen, egy oldalon, vagy oldalpáron belül. Kiemelkedően fontos a dramaturgia, a szövegek, az érzések, hanulatok, melyeket a szereplők mozdulataival, arckifejezésével is érzékeltetni kell.


Kiadványtervezés

A szó szerint vett kérpegénykészítés előtt kiemelten fontos feladat, hogy a kiadvány - legyen a végleges formája akár nyomtatott, akár digitális, vagy mindkét formában megjelentetett mű - jól meg legyen tervezve. Ide tartozik, hogy meghatározzuk a kívánt oldalméreteket, kifutókat, az oldalak elrendezését, oldalszámot, kiegészítő technikai paramétereket. Az átgondolt előkészítés később sokkal hatékonyabbá teszi a munkát, és csökkenti a hibák lehetőségét.


Látványtervezés

 

Képregény készítésekor első lépésben gondosan megtervezzük a főszereplőket, a fontosabb mellékszereplőket, valamint a visstarérő helyszíneket, hogy ezeket a vizuális elemeket következetesen végig lehessen vezetni a teljes történeten. Ekkor alakítjuk ki az adott képregényre jellemző rajzstílust, képi világot.


Storyboard készítés - Panelezés

 

A történet, vagy forgatókönyv alapján vázlatosan megtervezzük a panelek elhelyezkedését az oldalon, és ehhez a fontosabb mozdulatokat, eseményeket, jellegzetes képi elemeket is felvázoljuk.


Rajzolás

 

A storyboard alapján igény szerint ceruzával, vagy akár digitálisan előrajzoljuk a paneleket. Ezen már a végleges oldalméretben dolgozunk, a vázlatokat a tervezett panelekbe rendezve készítjük elő a kihúzásra.


Kihúzás

 

Ebben a munkafázisban ma már szinte kizárólag digitálisan dolgozunk. Ekkor készítjük el a vázlat alapján a részletes vonalrajzot, illetve fekete-fehér képregény esetén ilyenkor kapják meg a rajzok a szükséges rasztereket.


Színezés

 

A színezést mi két fázisban végezzük. A kihúzott rajzot először anyagok, és részletek szerint alászínezzük, majd az alászínezést maszkként használva visszük fel a pontosabb színeket, textúrákat, fényeket és árnyékokat.


Szövegezés

Ugyan a szövegmezők helyét már a panelezés fázisában megtervezzük, a pontos formákat és pozíciókat a színezés után véglegesítjük.


Borítótervezés

Hogy a borító a képregény készítése előtt, közben, vagy után készül el, technikailag nem meghatározó kérdés, inkább marketing szempontból előnyös, hogy egy előkészítő kampány esetén, minél hamarabb be lehessen mutatni, hogyan mutat majd a kiadvány. Mint egy moziplakát, vagy könyvborító esetén, a borító a vevőszerzés frontkatonája. Az azonban hasznos, ha a borítón megjelenő szereplők már a képregényben is végigvezetett látványtervek alapján készülnek el.


Nyomdai előkészítés

Nyomtatásra szánt képregény esetén nagyon fontos, hogy a nyomda a megfelelő előkészítéssel, megfelelő paraméterekkel kapja meg a nyersanyagot, hiszen ekkor kap kézzel fogható formát az összes eddig befektetett munka.