Grund - társasjáték
2019.10.18.

a társasjáték illusztrációinak készítése

A Grund az A-games kiadó által szervezett BoardGame12 2019 társasjáték-fejlesztő verseny családi kategóriájának nyertese. Ehhez a játékhoz azért volt különleges kihívás borítót rajzolni, mert ugyan gyerekekről szól, de nem gyerekeknek.

Az első verzióra, amit a kiadóval közösen alakítottunk ki, így meglehetősen vegyes visszajelzéseket kaptunk azzal kapcsolatban, hogy az illusztráció alapján milyen korú lehet a célcsoport. Ezért az alaphangulatot, és a főbb grafikai elemeket ugyan nem, de a kompozíciót jelentősen módosítottuk.

A társasjátékhoz készített rajzokat a készítés bemutatásához a következő témákra bontom, hogy áttekinthetőbb legyen a folyamat: 

  • Borító
  • Akciókártyák
  • Helyszín lapkák
  • Fotó kártyák
  • Homokvár

Általános jellemzők

Az illusztrációkat nyomdai felhasználásra készítettük, ehhez a kért fizikai méretre terveztük az anyagot, a gyártáshoz szükséges kifutókkal is számolva. A rajzokat a nyomtatási mérettől függően 300 - 1 200 DPI méretben készítettem. A doboz kiterített illusztrációját 300 DPI, a kisebb kártyákat, lapkákat 1 200 DPI felbontásban festettem. Ugyan a nyomtatáshoz a kis méretű anyagok esetében is elegendő a 300 DPI, ilyenkor azért szeretem a nagyobb felbontást, mert pontosabban, és szebb részletekkel tudok dolgozni.


Borító

A kiadó igényei szerint meghatározott helyszín Nyári, napfényes parkot képzeltünk el, játszótérrel, egy lakótelep közepén. A játszótér nem új, sokkal inkább használt, de a vidám hangulathoz azért rendezett hatású. A parkban gyerekek játszanak, és felnőttek is megjelennek, mert ők is szereplői a játéknak. Mivel a macska is - hol jó, hol rossz - főszereplő, nagyban befolyásolja a játékmenetet, úgy igyekeztünk az előtérbe helyezni, hogy ugyan a legnagyobb eleme a kompozíciónak, mégse legyen igazán fókuszban.


Vázlat

A vázlatot digitális technikával, táblamonitoron készítettem. Ezzel a módszerrel már nem csak a főbb vonalakat, hanem a nagyobb kontraszt és színfoltokat is fel tudok rakni a vázlatra.

Referenciafotók készítésével és gyűjtésével is segítettem a folyamatot. Ezekkel a modelleknél pontosabban határozhatóak meg a finomabb részletek, fény-árnyék viszonyok, izomtónusok, arckifejezések, és hasonló apró, de fontos részek, melyeket érdemes megfigyelni az élethű ábrázoláshoz.


Kidolgozás 

Az illusztrációt / illusztrációkat Wacom Cintiq 27QHDT érintőkijelzős táblamonitoron és Clip Studio Paint program segítségével készítettem. 

Az illusztráció készítése során folyamatosan haladok a térben egyre közelebb lévő dolgok felé. Szinte minden esetben a nagyobb foltokból indulok el, így meghatározva a fontosabb fényes és árnyékos részeket, majd egyre részletesebben kidolgozom a felületeket.

A sok réteget nem szeretem, mert bizonyos mennyiség felett csak kavarodást okoz, és növeli a hibalehetőségeket. Ezért igyekszem mindig csak a szükséges minimumot használni. Előfordul, hogy olyan változtatásoknál, mikor én sem vagyok teljesen biztos az eredményben, esetleg szeretném megmutatni a megrendelőnek a változást, a meglévő réteg fölé létrehozok egy újabbat, és csak akkor olvasztom össze, mikor már elégedett vagyok a módosítással. Az alkalmazásban erre külön gomb is van, a munka réteg tartalmát beleolvasztja az alatta levő rétegbe, a munka réteg pedig újra üres lesz.

Ennél a borítónál nagyon sok dolgot kért a megrendelő, amit szeretne megmutatni a rajzon. Ehhez nagylátószögű perspektívát választottam, függőleges képsíkkal, magasra helyezett horizonttal, hogy kellően sok téma elférjen takarás nélkül.

Az első vázlatnál még - a kiadónál eddig megszokott módon - egy kiemelt főszereplővel képzeltem el a kompozíciót, mert érzésem szerint jobban vezeti a szemet, ha van egy jól meghatározott központi eleme a képnek. A játék fejlesztői azonban azt szerették volna, hogy inkább több kisebb fókusszal dolgozunk. Az első publikus visszajelzések alapján ebből kicsit sokat is sikerült elhelyezni a képen, ezért aztán úgy módosítottuk, hogy látszódjon azért a játékban is fontos játszótéri káosz, mégis letisztultabb legyen maga a kompozíció. A sok rejtett, vagy kevésbé rejtett utalást igyekeztem meghagyni az egyszerűsített változaton is.


Az alábbi rétegrenddel dolgoztam

  • Keretek -  a tipográfia elhelyezését és a kifutók méretét jelzi
    Ezt a réteget főleg a kompozíció elrendezéséhez használom, legtöbbször kikapcsolva hagyom
  • Vázlatok
    Ezt a réteget a végső fázisban már lekapcsolom, de a kezdeti fázisokban ez alapján viszem fel a fő formákat és a nagyobb részleteket
  • Szürke
    Ennek a rétegnek a bekapcsolásával ellenőrzöm a tónusértéket. Sajnos nem pontosan a adja vissza, mert egyszerűen az RGB értékek átlagát veszi, de viszonyítási alapnak jó.
  • Kiegészítő fények
    fényfoltok, csillogások
  • Atmoszférikus réteg
    Por, füst, pára, segít térben elhelyezni a szereplőket
  • Szereplők és tárgyak
    Ez általában több réteg, a fontosabb egységeket külön kezelem, de igyekszem mindig a lehető legkevesebb réteggel dolgozni
  • Atmoszférikus réteg
    Por, füst, pára, segít kialakítani a mélységet az előtér szereplői és a háttér között
  • Háttér
    Ha szükséges ez is több rétegből álló csoport.
  • Maszkok
    határozott kontúrokhoz használt kijelölhető felületek
  • Alap réteg
    A képre jellemző alapszínel töltöm ki

Akció kártyák

A játékban végrehajtható különböző akciókhoz kaptam egy listát, és néhány - kifejezetten jópofa - vázlatot a fejlesztőktől, hogy milyen cselekmény legyen az illusztráción. Mivel kártya méretben kifejezetten fontos, hogy könnyen, és gyorsan értelmezhető legyen az információ, így ezeknél semleges hátteret, valamint kontrasztos fényeket, egyértelmű mozdulatokat használtam. A szereplők ruháin easter egg jelleggel, több helyen az A-games korábbi játékainak címeit rajzoltam mintának.


Helyszín lapkák

A játékokat, helyszíneket ábrázoló lapkák illusztrációit a szokott módszerrel ellentétben a pontos grafikai elrendezés (layout) megtervezése előtt rajzoltam meg. Erre most a rövid határidő miatt volt szükség, és szerencsére később sem okozott gondot a fordított folyamat. Mivel a különböző területek méreteiben nagyon nagy eltérések is voltak - például a hintaló és a lakótelep - így az arányokat nem tartottuk, csak a rajzok stílusa azonos. Az alapnak rajzol fű minden grafikán azonos, csak a játékot, és pár kiegészítő elemet rajzoltam meg külön.


Fotó kártyák

A társasjátékban fontos szerepet kapnak a fényképek. A játékos irányítása alatt álló gyerekek mindenféle, a játszótéren megtalálható növényről, és állatról fotókat gyűjtenek. Ez a sorozat azért volt tanulságos, mert ugyan nap mint nap látok például mezei katángot, most azonban ezeknek az útszéli növényeknek már a nevét is tudom. Bízom benne, hogy így sok játékos is új ismeretekre tesz szert a játék során. 

Az illusztrációkon itt is egyszerűsített háttérrel dolgoztam, kontrasztos, egyértelmű fókusszal, a könnyű felismerhetőség érdekében. Ezeket a képeket egy nagyobb 4 × 3 kisebb képből álló elrendezésben készítettem. Azért rajzoltam így, mert eredetileg úgy gondoltam, hogy egy nagyobb, összetettebb kompozícióra rajzolom rá az összes fotózható dolgot, majd ebből a képből a megfelelő darabot kivágva kaphatjuk meg a szükséges kártyát. Az első vázlatok után azonban sokkal kevésbé tűnt hatékonynak az ötlet, mint az eleve feldarabolt kompozíció, így aztán a nagy kép megtartásával, a felosztott részletekbe rajzolva dolgoztam.


Homokvár lapkák

A játékban a homokvárépítés is fontos, ezért ehhez olyan illusztrációkra volt szükség, melyek egymáshoz többféleképpen is csatlakoztathatók. A falak vízszintesen, a tornyok alapjai vízszintesen, és függőlegesen, a tornyok pedig függőlegesen tudnak kapcsolódni. Ehhez először kitaláltam a kapcsolódás módját, majd erre a rögzített alapra építkezve rajzoltam meg a részleteket.


Leggyakrabban használt eszközök

  • G-pen
    Alap kör alakú ecset
  • Flat Color (G-pen alapján készítettem)
    Alap színező ecset, kisebb nyomáson a meglévő színeket is összemossa
  • Basic Round (G-pen alapján készítettem)
    A Flat Colorhoz nagyon hasonló ecset, lágyabb kontúrokkal és erősebb összemosó hatással
  • Impressionist (Saját készítésű ecset)
    Váltakozó irányú, méretű, fedettségű foltokkal kialakított felületet festek vele
  • Airbrush
    lágy, összemosott hatásokat készítek vele
  • Bristle (Saját készítésű ecset)
    ecsetszerű textúrával, összemosott hatásokat készítek vele
  • Colored Pencil, Design Pencil, Charcoal és Pastel
    textúrázott hatásokat készítek vele
  • Blend (ezen belül változó eszköz)
    összemosásokhoz használom

Cintiq beállítások


Az illusztrációk készítésében részt vettek

Pozsgay Gyula
tervezés, előkészítés, vázlatok, illusztrációk, grafikai tervezés

Pozsgay Gábor
Grund felirat