Liberatorok a Balaton felett
2020.09.07.

Így készült a történelmi illusztráció

Rubicon 2020 / 9. borítója igazán kellemes meglepetés volt számomra, mert közel áll hozzám ez a téma. A másik kellemes meglepetés a határidő volt, két délutánom maradt a teljes képre, anyaggyűjtéssel, vázlattal, és kidolgozással együtt. Nyilván folyamatosan nem lehet sprintelni, de szeretem az ilyen "rohamokat", mert ilyenkor derül ki, mennyire tudtam hatékony módszereket kidolgozni, vagy éppen min lehet még fejleszteni.



Alapok

Ezt az illusztrációt nyomdai felhasználásra készítettem a nyomtatási méretnek megfelelő 300 DPI felbontásban.

A grafikákhoz még a folyamat elején elkértem a magazin borítójának elrendezési tervét, hogy ehhez tudjam igazítani a kompozíciót.

A történelmi háttérhez Punka György, a téma elismert kutatója nyújtott számomra sok segítséget.


Vázlat

A vázlatot digitális technikával, táblamonitoron készítettem. Ezzel a módszerrel már nem csak a főbb vonalakat, hanem a nagyobb kontraszt és színfoltokat is fel tudok rakni a vázlatra.

A vázlat készítéséhez egyszerű 3D modellt is készítettem a SketchUp segítségével, így raktam össze a combat box kötelékeket is. Ezzel a módszerrel gyorsabban és pontosabban kialakítható a pontos perspektíva, mintha hagyományos kézi módszerekkel szerkeszteném ki.

A Bf 109 G-6 "Messzer" egy Il-2 Sturmovik screenshot alapján készült, saját festéssel.

Referenciafotók készítésével és gyűjtésével, valamint Google Earth képpel is segítettem a folyamatot. Ezekkel pontosan meghatározhatóak a finom részletek, fény-árnyék viszonyok, az apró, de fontos részek.


Kidolgozás

Az illusztrációt / illusztrációkat Wacom Cintiq Pro 32 érintőkijelzős táblamonitoron és Clip Studio Paint program segítségével készítettem. Ez a szoftver kifejezetten képregények, képregény jellegű illusztrációk készítésére lett fejlesztve, ezt szinte minden funkcióján érezni lehet, ugyanakkor sokoldalú funkciói és hasznos eszközkészlete miatt kifejezetten megkedveltem egyéb digitális festmények készítéséhez is. Az oldalbeállítások tartalmazzák a későbbi nyomtatáshoz szükséges paramétereket, és rendkívül sokoldalú, hasznos vonalzókat és segédvonalakat lehet beállítani. A különböző maszkok használata jól átgondolt, rendkívül felhasználóbarát rendszer, sokat gyorsít a rajzolás folyamatán.

Az illusztráció készítése során folyamatosan haladok a térben egyre közelebb lévő dolgok felé. Szinte minden esetben a nagyobb foltokból indulok el, így meghatározva a fontosabb fényes és árnyékos részeket, majd egyre részletesebben kidolgozom a felületeket.

A sok réteget nem szeretem, mert bizonyos mennyiség felett csak kavarodást okoz, és növeli a hibalehetőségeket. Ezért igyekszem mindig csak a szükséges minimumot használni. Előfordul, hogy olyan változtatásoknál, mikor én sem vagyok teljesen biztos az eredményben, a meglévő réteg fölé létrehozok egy újabbat, és csak akkor olvasztom össze, mikor már elégedett vagyok - vagy a megrendelő - a módosítással. 

Ahol szükséges, egyszínű, határozott körvonalú felületeket alakítok ki különálló rétegeken, melyeket kijelölve egyszerűen és gyorsan kezelhető maszkokat kapok. A közeli B-24 és a Bf 109 részleteiben volt ennek a lehetőségnek hasznos szerepe.

Jellegzetes perspektívával rendelkező ábrák, főleg épületek esetén, a perspektíva segédvonalakat is igénybe veszem, ez ennél a képnél is hasznos segítséget nyújtott. Ebben az esetben a párhuzamosan haladó bombázók kondenzcsíkjaiban segített sokat ez a módszer.


Az alábbi rétegrenddel dolgoztam

  • Keretek -  a tipográfia elhelyezését és a kifutók méretét jelzi
    Ezt a réteget főleg a kompozíció elrendezéséhez használom, legtöbbször kikapcsolva hagyom
  • Vázlatok
    Ezt a réteget a végső fázisban már lekapcsolom, de a kezdeti fázisokban ez alapján viszem fel a fő formákat és a nagyobb részleteket
  • Szürke
    Ennek a rétegnek a bekapcsolásával ellenőrzöm a túnusértéket. Sajnos nem pontosan a adja vissza, mert egyszerűen az RGB értékek átlagát veszi, de viszonyítási alapnak jó.
  • Kiegészítő fények
    fényfoltok, csillogások
  • Atmoszférikus réteg
    Por, füst, pára, segít térben elhelyezni a szereplőket
  • Szereplők és tárgyak
    Ez általában több réteg, a fontosabb egységeket külön kezelem, de igyekszem mindig a lehető legkevesebb réteggel dolgozni
  • Atmoszférikus réteg
    Por, füst, pára, segít kialakítani a mélységet az előtér szereplői és a háttér között
  • Háttér
    Ha szükséges ez is több rétegből álló csoport.
  • Maszkok
    határozott kontúrokhoz használt kijelölhető felületek
  • Alap réteg
    A képre jellemző alapszínel töltöm ki

Leggyakrabban használt eszközök

Saját késztésű eszkozeimet használom legtöbbször, ezek itt elérhetők.

  • Universal Paintbrush (Saját készítésű ecset)
    Gyorsan paraméterezhető, általános célú ecset
  • Airbrush
    lágy, összemosott hatásokat készítek vele
  • Universal Bristle (Saját készítésű ecset)
    ecsetszerű textúrával, összemosott hatásokat készítek vele
  • Blend (ezen belül változó eszköz)
    összemosásokhoz használom

Cintiq beállítások


A projektben részt vettek

Pozsgay Gyula
illusztráció