így készült a Marslakók retro sci-fi illusztráció
Nagyon izgalmas, összetett kihívásnak ígérkezett, és valóban az is volt a RefCOO tudományos előadássorozatához készült grafika. A képen rengeteg utalást rejtettem el, főleg a magyar tudománnyal és történelemmel kapcsolatban,, de akad néhány popkulturális “easter egg” is.
A digitális festményből poszter, roll-up, fotófal, és póló is készült.
A teljes Marslakók kompozíció
Alapok
Az illusztrációt alapvetően nyomdai felhasználásra készítettem, ezen kívül azonban a különböző lehetséges az online használatot is figyelembe vettem. Ehhez a felhasználásnak megfelelően a kért fizikai méretre terveztük az anyagot, úgy, hogy álló, fekvő, és négyzetes kompozícióban is jól mutasson, a gyártáshoz szükséges kifutókkal is számolva. Ehhez a grafikához a 8 000 × 8 000 px felbontást választottuk.
A rajzoláshoz a négyzet alapra olyan segédvonalakat raktunk, mely jelezte a különböző lehetséges képkivágásokat, így a kompozíciót ezt figyelembe véve terveztem meg.
Egy kis történelmi háttér
A marslakók legendája a Második Világháború idején Los Alamosban terjedt el. Leon Lederman könyvében (Az isteni atom, 116. oldal) a motívumukat is leleplezte:
- Nem, most nem egy második űrtanmese következik, a történet igazi marslakókról szól. Azokról, akik a 20. század első felében beszivárogtak a világ legjobb egyetemeire és kutatóintézeteibe; pontosabban arról az előőrsükről, amelyik bolygónkon első bázisukat létrehozta. Azon buktak le, hogy - bármilyen soká gyakorolták is egyetlen földi nyelvet sem tudtak idegen akcentus nélkül beszélni. Volt egy ügyes trükkjük erre is: magyar emigránsoknak álcázták magukat, hiszen köztudott, hogy a magyarok beszédének van ez a furcsa sajátossága. Olyan fizikusok tartoztak közéjük, mint Eugene Wigner (marsbeli nevén Jenő), Edward Teller (anyanyelvén Ede), Leo Szilárd (eredetileg Leó), vagy a modern matematika géniusza, John von Neumann (a Marson Jancsi). Talán el is hitték volna róluk, hogy igazán magyarok, csakhogy Sherlock Holmes kiderítette: mind ugyanannak a városnak (Budapest) ugyanazon részéből (Pest) rajzottak ki. Ez természetesen már több volt, mint gyanús. Dr. Watson a helyszínen nemsokára rábukkant annak a személynek a nyomára, aki a magyar oktatás legfőbb irányítójaként fedezte, sőt közvetve maga szervezte meg a marsiak "gimnáziumnak" álcázott titkos hídfőállását. Ezt a személyt úgy hívták, hogy báró Eötvös Loránd.
Vázlat
A vázlatot digitális technikával, közvetlenül a táblamonitoron készítettem. Ezzel a módszerrel már nem csak a főbb vonalakat, hanem a nagyobb kontraszt és színfoltokatat is elhelyeztem, így az alap hangulatot gyorsan meg tudtam mutatni az ügyfélnek. Pár apróbb módosítás után gyorsan meg is találtuk a végleges irányt. Az utalások elkészítése igazi örömrajzolás volt, hiszen nagyon szeretem a természettudományos témákat.
Az első elképzelés a képre
A második, átrendezett vázlat
Kidolgozás
Az illusztrációt Wacom Cintiq 27QHDT érintőkijelzős táblamonitoron és Clip Studio Paint program segítségével készítettem. Ez a szoftver kifejezetten képregények, képregény jellegű illusztrációk készítésére lett fejlesztve, ezt szinte minden funkcióján érezni lehet, ugyanakkor sokoldalú funkciói és hasznos eszközkészlete miatt kifejezetten megkedveltem egyéb digitális festmények készítéséhez is. Az oldalbeállítások tartalmazzák a későbbi nyomtatáshoz szükséges paramétereket, és rendkívül sokoldalú, hasznos vonalzókat és segédvonalakat lehet beállítani. A különböző maszkok használata jól átgondolt, rendkívül felhasználóbarát rendszer, sokat gyorsít a rajzolás folyamatán.
Az illusztráció készítése során, a vázlat alapján megtervezett, és felépített rétegrenden folyamatosan haladok a térben egyre közelebb lévő dolgok felé. Szinte minden esetben a nagyobb foltokból indulok el, így meghatározva a fontosabb fényes és árnyékos részeket, kontrasztokat, majd egyre részletesebben kidolgozom a felületeket.
A sok réteget nem szeretem, mert bizonyos mennyiség felett csak kavarodást okoz, és növeli a hibalehetőségeket. Ezért igyekszem mindig csak a szükséges minimumot használni. Előfordul, hogy olyan változtatásoknál, mikor én sem vagyok teljesen biztos az eredményben, esetleg szeretném megmutatni a megrendelőnek a változást, a meglévő réteg fölé létrehozok egy újabbat, és csak akkor olvasztom össze, mikor már elégedett vagyok a módosítással. A Clip Studio Paint alkalmazásban erre külön gomb is van, a munka réteg tartalmát beleolvasztja az alatta levő rétegbe, a munka réteg pedig újra üres lesz.
Az égbolt a Kármán-féle örvénysorral
Az alap háttér
A terepjáró atmoszféra nélkül
A terepjáró a mélységet növelő atmoszférával
Az alábbi rétegrenddel dolgoztam a képen
- Keretek és segédvonalak - a tipográfia elhelyezését és a kifutók méretét jelzi
Ezt a réteget főleg a kompozíció elrendezéséhez használom, legtöbbször kikapcsolva hagyom - Referenciák (csoport)
Ebben csoportban gyűjtöm össze azokat a mintákat, melyek alapján a rajz részleteit kidolgozom. - Vázlatok
Ezt a réteget a végső fázisban már lekapcsolom, de a kezdeti fázisokban ez alapján viszem fel a fő formákat és a nagyobb részleteket - Szürke tónusérték ellenőrző réteg
Ennek a rétegnek a bekapcsolásával ellenőrzöm a tónusértéket. Sajnos nem pontosan a tónust adja vissza, mert egyszerűen az RGB értékek átlagát veszi, de viszonyítási alapnak jó. - Zaj
Ez egy generált, véletlenszerű szürkeárnyalatos réteg, ami segít megszüntetni a kép digitális sterilitását. - Kiegészítő fények, hologram és lézer
- Űrhajós
- Atmoszférikus réteg
- Easter Eggs (csoport)
Ebbe a csoportba tettem azokat a popkulurális utalásokat, melyekre nem minden megjelenésben volt szükség. - Terepjáró
- Csészealj
- XC-3 űrhajó
- Atmoszférikus réteg
- Háttér
- Égbolt
- Alapszín
Leggyakrabban használt eszközök
- G-pen
Alap kör ecset - Flat Color (G-pen alapján készítettem)
Alap színező ecset, kisebb nyomáson a meglévő színeket is összemossa - Basic Round (G-pen alapján készítettem)
A Flat Colorhoz nagyon hasonló ecset, lágyabb kontúrokkal és erősebb összemosó hatással - Impressionist (Saját készítésű ecset)
Váltakozó irányú, méretű, fedettségű foltokkal kialakított felületet festek vele - Airbrush
lágy, összemosott hatásokat készítek vele - Bristle (Saját készítésű ecset)
ecsetszerű textúrával, összemosott hatásokat készítek vele - Colored Pencil, Design Pencil, Charcoal és Pastel
textúrázott hatásokat készítek vele - Blend (ezen belül változó eszköz)
összemosásokhoz használom
Cintiq beállítások
Az illusztráció Wacom Cinti 27 QHDT táblamonitoron készült, az alább látható beállításokkal:
A projektben részt vettek
Pozsgay Gyula
tervezés, előkészítés, vázlatok, illusztrációk, grafikai tervezés
Pozsgay Gábor
grafikai tervezés, nyomdai előkészítés
Utalások a rajzon
Magyar tudományos, kulturális és történelmi utalások
- Rubik kocka - Rubik Ernő
- Kármán-féle örvénysor - Kármán Tódor
- Turul madár - magyar mitológia
- DC-3 - Kármán Tódor (a LIX jelzés a HA-LIX jelzésre utal, ami az egyetlen működőképes Li-2 - DC-3 licenc alapján gyártott repülőgép- oldalszáma)
- MZ/X - Mézga család animációs filmsorozat
- Matyó virágminta - magyar népi minta
- Golyóstoll - Bíró László József
- Hologram - Gábor Dénes
- Tarsolylemez - magyar történelem
- Villanymozdony - Kandó Kálmán
- Lunar Rover alapján rajzolt kerekek - Pavlics Ferenc
- Atomenergia jel - Szilárd Leó
- 1001 - Neumann János
- 1001 - Magyar államalapítás
- Kálvin-csillag
Egyéb popkulturális utalások
- Gears of War kommandós
- Xenomorph - Alien
- Ramen tésztaleves
- Sylon - Battlestar Galactica
- Event Horizon
- Johnny5
- Szürke idegen fej